вівторок, 3 листопада 2015 р.

Дидактичний матеріал для уроків світової літератури

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Літературний диктант
Шарль Перро «Попелюшка»
1.Отож мачуха й загадувала дівчині робити … (найбруднішу роботу).

2.Упоравшись з роботою, дівчина йшла в куток і сідала просто на попіл, натрушений біля каміна .Тому всі в домі звали її…(Чорногузкою).

3.Коли карета зникла з очей, дівчина сіла на ганку й … (гірко заплакала).

4.Чарівниця розрізала гарбуз, вибрала насіння, вдарила по ньому чарівною паличкою – і в ту ж мить гарбуз перетворився на … (розкішну золоту карету).

5.На прощання хрещена мати наказала їй над усе пам’ятати, що вона може бути на балі тільки … (до півночі).

6.А Попелюшка сіла біля своїх сестер, привітно розмовляла з ними й почастувала їх … (помаранчами та цитринами).

7.Вони [ сестри] дуже дивувалися з такої … (люб’язності), бо не впізнали Попелюшку.

8.Повернувшись додому, дівчина палко … (подякувала хрещеній матері) і сказала, що дуже хотіла б завтра знову… (поїхати на бал).

9.На сходах Попелюшка загубила… (один соболевий черевичок).

10.За кілька днів він [принц] звелів привселюдно оголосити, що одружиться з тією дівчиною,…(на яку прийдеться соболевий черевичок).

11.Раптом з’явилась чарівниця, доторкнулася своєю паличкою до Попелющиного вбрання і воно перетворилося на … (прегарну сукню).

12.Вони [сестри] кинулися їй до ніг і благали вибачити, що … (кривдили її).
^
Гете «Фауст»

1. Зі скількох частин складається «Фауст» Гете? ( з двох)
2.   який твір за жанром? А як його визначив сам Гете? (Драматична поема. Трагедія)
3. Хто бере участь у розмові в «Пролозі на небі»? (Бог, ангел, Мефістофель)
4. Між ким розгорається суперечка? ( Між Богом і Мефістофелем)
5. Хто свідчив: «Я свідок лиш мізерності людської»?
6. Кого вибрав Бог об’єктом дослідження?(Фауста)
7. Зустріч з яким персонажем стає початком духовного випробування Фауста? (З Мефістофелем)
8. Хто такий Мефістофель? (Диявол, спокусник)
9. Ім’я кабінетного ученого, чиї істини мертві? (Вагнер)
10. Яка функція Мефістофеля у творі? (Моральне випробування людини)
11. Хто застеріг Фауста від самогубства? (Хор ангелів)
12. Хто і кому сказав ці слова:
То буду тобі по змозі
Товаришем вірним?
Стендаль «Червоне і чорне»
1.     У якому місті починається дія роману «Червоне і чорне»? (У Вер’єрі).

2. Яка пристрасть Жульєна найбільше дратувала його батька? (До читання).

3. Хто був кумиром Жульєна Сореля? (Наполеон).

4. Чому Жульєн вирішив стати священиком? (Це було для нього шляхом до заможності; надавало можливість вибитися в люди, вирватися з Вер’єра).

5. Хто така мадам Дервіль? (Подруга мадам де Реналь).

6. Що знаходилося у коробочці, яку Жульєн Сорель ховав у своєму матраці? (Портрет Наполеона).

7. Хто такий Фуке? (Молодий лісоторговець, приятель Жульєна).

8. Яку пропозицію зробив Фуке Жульєну? (Стати його компаньйоном)
.
9. Коли мадам де Реналь вперше охопили муки совісті за те, що вона зраджує чоловікові? (Коли захворів її молодший син, Станіслав Ксав’є).

10. Чому Еліза почала ненавидіти Жульєна? (Тому що Жульєн Сорель відмовився одружитися на ній).

11. Хто рекомендував Жульєна Сореля ректору семінарії Пірару? (Абат Шелан).

12. У якому місті знаходилася семінарія, де навчався Жульєн Сорель? (У Безансоні).

Упізнай героя за описом.

«Вона була така прекрасна! Розумнішого, чарівнішого, обличчя він не міг собі уявити. Тепер вона не здавалася йому більше крижаною, як тоді, коли з’явилася за вікном і кивала йому. Тепер уже все в ній здавалося йому довершеністю…»
( Снігова Королева)

« - Я не можу дати їй більше сил, ніж у неї є зараз. Хіба ти не бачиш, яка велика її сила? Хіба ти не бачиш, що їй підкоряються і люди, і тварини? Адже вона боса обійшла півсвіту. Не в нас позичати їй сили. Сила – в її серці».
( Герда)


«Отож мачуха й загадувала дівчині робити найбруднішу роботу в домі … Спала дівчина аж під самим дахом, на благенькому солом’яникові…»
(Попелюшка )

«Просто перед ними, вхопившись за низьку гілочку, стояла смаглява дитина, що тільки – но починала ходити…»
(Мауглі )


«Одного разу вона так порізала ниткою пальці, що кров’ю залило увесь починок. Вона схилилася над криницею, щоб вимити починок, а він вислизнув із рук і впав у криницю…»
(Пасербиця )

«А найдивніше те, що вона була напрочуд сильна. Така неймовірно сильна, що жоден поліцай на світі не подужав би її. Вона могла б підняти навіть коня, якби захотіла …»  
(Пеппі Довгапанчоха)

 «Впізнай автора»

1) «Після першого ув'язнення утік з Парижа і близько
шести років поневірявся по країні. Куди тільки не закидала
його доля: він жив і при дворі Карла Орлеанського, і сері
волоцюг і злодіїв ... його навіть засудили до страти, та
помилували ...»
(Франсуа Війон)

2) «Великий німецький поет, мислитель і вчений. Основна
праця його життя - трагедія «Фауст». До останніх своїх
днів він продовжував літературну і наукову діяльність
Вісімдесятирічний поет не втрачав оптимізму та працездат-
ності і казав: «Поки не скінчився день, будемо високо трима-
ти голову, і поки ми в змозі творити, не падатимемо духом»
(Й.В.Гете)
^ 3) «У 1787 році він оселився у Веймарі, де жив і працю-
вав великий Гете. Між ними склалися дружні стосунки. «Новою весною» називав Гете свою дружбу з молодим письменником ».
(Й. Ф. Шіллер)

4) «Народився відомий польський поет на території.
Білорусії, що межує з Волинню, неподалік від озера Світязь
Мальовничий край, голубе озеро, таємничість легенди навколо
нього надихнули поета на написання балади».
(А. Міцкевич)

^ 5) «Його називають «сонцем російської поезії», заснов­ником сучасної російської літературної мови».
(О. С. Пушкін)

6). «Він один із найпопулярніших англійських письмен­ників XIX століття, а «Острів скарбів» - його найкращий пригодницький роман, яким уже понад століття зачи­тується молодь та діти всього світу».
(Р. Л. Стівенсон)


 
Впізнай баладу за її ідеєю

1) Уславлення подвигу непримиренної боротьби з інозем­ними загарбниками.
(Р. Л. Стівенсон. «Вересковий мед».)

2) Ствердження самоцінності людського життя.
(Й. Ф. Шіллер. «Рукавичка».)

3) Страх перед містичними явищами, повна відірваність від
реального приводить до загибелі.
(Й. В. Гете. «Лісовий цар».)

4) Твердження, що справжня мудрість вища найсильнішої
влади.
(О. С. Пушкін. «Пісня про віщого Олега».)

5) Заклик до самопізнання.
(Ф. Війон. «Балада прикмет».)
 

Вікторина «Чи знайомі тобі ці твори?»
1. «Я їх навчив вигойні ліки змішувать,
Щоб цим перемагати всякі хворості.
Для них я різні віщування способи
Установив, і перший сни я визначив,
Що справджуються; роз’яснив я значення
Прикмет дорожніх, і таємних висловів…
Есхіл «Прометей закутий»
2. «Тамбо, на тому щиті, прозираючи роки майбутні,
Вирізьбив владар огню італійців майбутні пригоди,
Римського роду тріумфи, Асканіїв рід знаменитий
І незліченні усі, послідовно проваджені війни.
Вергілій «Енеїда»
3. Роланд відважний, мудрий Олівер,
Усім відомі доблестю своєю,
Озброєні, на коней посідали.
Їм краще вмерти, ніж уникнути битви.
Смілі графи, а слова їх горді.
«Пісня про Роланда»
4. Щасливі квіти й благовісні трави,
Прим’яті донною на самоті;
Пісок, що береже сліди святі
Чудових ніжок під листком купави;
Петрарка «Сонет 162»
5. «Підрихтувавши отак збрую, спорудивши як слід шолома, прибравши ймення коневі своєму і собі самому, вважав наш лицар, що тепер лише за одним ділом стало – знайти собі даму до закохання, бо мандрований рицар без любові – то все одно, що дерево без листу або тіло без душі…»
М. Сервантес «Дон Кіхот»
6. «Чи бути, чи не бути – ось питання,
Що благородніше? Коритись долі
І біль від гострих стріл її терпіти,
А чи, зіткнувшись в герці з морем лиха,
Покласти край йому? Заснути, вмерти –
І все.      Шекспір «Гамлет»
     
Впізнати автора твору і дати стислу характеристику його творчості (завдання записані на картках і можуть бути використані для групової роботи).
1. Тургенєв назвав його чистим джерелом поезії» (Р. Бернс)
2. Його називають національною гордістю польського народу. (А. Міцкевич)
3. Він один з найпопулярніших англійських письменників ХІХст., а «Острів скарбів» - його найкращий пригодницький твір, яким уже понад століття зачитуються у всьому світі. (Р.Л.Стівенсон)
4. Він народився на території Білорусі, що межує з Волинню, неподалік від озера Світязь. (А. Міцкевич)
5. Т.Г. Шевченко називав його Поетом великим і народним», а В. Скотт згадував : «Мені було 15 років, коли він вперше з’явився в Единбурзі, але добре розумів і відчував, який великий інтерес представляють його вірші, і готовий віддати все на світі, аби з ним познайомитися». (Р. Бернс)

Обери правильне визначення.



1. Різке протиставлення образів та понять.

(алегорія, епітет, оригінал, антитеза)

2. Художній прийом, що ґрунтується на перебільшенні певних властивостей зображуваного предмета чи явища.

(епітет, конфлікт, алегорія, репліка )

3. Засіб художньої виразності, який полягає у перенесенні людських властивостей на неживі предмети та явища, зокрема – на природу.

(пейзаж, звукопис, уособлення, порівняння)

4. Яскраве образне означення, що підкреслює певну рису зображуваного й надає йому емоційного забарвлення.

(епітет, порівняння, метафора, антитеза)

5. Добродушне висміювання певних явищ або недоліків.

(сатира, гумор, монолог, епітет)

6.Засіб художньої виразності, який полягає в тому, що описуване явище ( або предмет ) уподібнюється іншому явищу ( або предмету ).

(гумор, епітет, порівняння, уособлення )



7. Невеликий за обсягом прозовий твір, присвячений опису одного епізоду з життя героя.

(повість, оповідання, роман, казка )

8.Стислий образний народний вислів, який дає яскраву оцінку певному явищу; побудована як незакінчена думка, що містить натяк на висновок.

(прислів’я, рима, тема, приказка )

9.Стислий влучний народний вислів повчального змісту, побудований як закінчена думка.

(прислів’я, приказка, загадка, репліка )

10. Послідовність подій у художньому творі.

(пейзаж, сюжет, тема, конфлікт )

11. Співзвучність у закінченнях віршованих рядків.

(ритм, монолог, діалог, рима )

 






Допиши речення

1.Поет Роберт Бернс за національністю був ...
2. Роберт Бернс народився у сім'ї ...
3. Основні роди літератури - це ...
4. За Бернсом, винагорода чесній людині - це ...
5. У вірші "Чесна бідність" Бернс стверджує, що найбільший скарб людини - це її ...
6. Протиставлення протилежних явищ, предметів, характерів, думок - це ...
7. Вірш "Чесна бідність" пронизаний ...
8. Багачеві, лордові, королю й придворним  Роберт Бернс протиставив ...
9.Слово "бундючиться" у вірші Чесна бідність" означає ...
10.Роберт Бернс словами "стрічка й хрест у нього" характеризує ...
11.У вірші "Чесна бідність" поет найбільше цінує в людях ...
12.У вірші багато разів повторюється займенник "ми", бо поет…

Тестові завдання: Й.В. Гете "Фауст"
1. Фауст був незадоволений результатами свого першого земного життя, тому що він:
а) не нажив багатства;
б) мав бентежний характер;
в) не здобув слави.
2. Фауст негативно оцінює свою лікарську діяльність під час епідемії чуми, тому що він:
а) зухвалий і бундючний;
б) надто вимогливий до себе;
в) максималіст, що не визнає часткової допомоги.
3. Задовольнити і заспокоїти Фауста могло б:
а) багатство;
б) насолода життям;
в) абсолютне знання про Всесвіт і місце людини в ньому.
4. Мефістофель уперше з'явився перед Фаустом в образі:
а) кішки;
б) магістра;
в) пуделя.
5. Мефістофель спершу повів Фауста:
а) до бібліотеки;
б) до шинку;
в) до театру.
6. Мефістофель у долі Фауста відігравав роль:
а) спокусника;
б) друга;
в) ницої частини його душі.
7. Ініціатором знайомства Фауста з Маргаритою був:
а) Мефістофель;
б) Фауст;
в) Маргарита.
8. Інтерес Фауста до Маргарити спричинений:
а) чуттєвою пристрастю;
б) духовною близькістю;
в) підступністю Мефістофеля.
9. Ставлення тогочасного суспільства до позашлюбних стосунків між чоловіком і жінкою було: а) індиферентним
б) поблажливий
в) нетерпимим.
10. Повернутися до Маргарити Фауста змусило:
а) кохання;
б) жалість;
в) сумління.   
11. Маргариту в її гріхах звинувачує:
а) Бог;
б) Фауст;
в) Мефістофель.
12. Причина відмови Маргарити від втечі з в'язниці:
а) сумління;.
б) божевілля;
в) страх.

Немає коментарів:

Дописати коментар