Ефективність педагогічного впливу на
рівень вихованості школяра
Найважливіший період становлення особистості
припадає на шкільні роки. Значну роль при цьому відіграє шкільний колектив.
Саме він є основним соціальним середовищем, в якому виховуються якості
особистості. У шкільному колективі з його різноманітними стосунками завдяки
загальній діяльності його членів
забезпечуються всебічний розвиток особистості, належна підготовка учнів до
праці, до активної участі в суспільному житті.
У
цьому процесі чільне місце посідає класний керівник. Від нього повною мірою залежить бажання або небажання
дітей навчатися, їх успіхи у навчанні, взаємини з однокласниками й учителями.
Саме класний керівник створює атмосферу захищеності, підтримки, товариськості в
колективі. Від нього залежить, цікавим чи нецікавим буде життя класу. Такі
відповідальні завдання вимагають від класного керівника високого професійного
рівня.
Багатогранними є види
діяльності, до яких кожен класний керівник повинен залучати школярів: суспільно
корисні справи, обговорення книг і спортивні змагання тощо. Але для того, щоб
вони стали не просто заходами, а сходинками у духовному, пізнавальному розвитку
дітей, важливим є правильне педагогічне управління їхніми стосунками, створення
умов для взаємозбагачувального спілкування, формування й зміцнення кращих рис
характеру, почуття колективізму.
Підлітковий вік має свої особливості, що
визначають завдання, які постають перед класним керівником. Це насамперед
стосується формування в учнів:
відповідальності
і чуття внутрішньої свободи ( кожен учень класу має певні
доручення, які в основному діти самі вибирали у зв»язку зі своїми
захопленнями та можливостями);
-
почуття власної гідності (самоповаги)та поваги до інших (
через індивідуальні бесіди з учнями, спостереження за стосунками в колективі,
тестування вивчаються характери дітей та їх вміння правильно оцінювати власні
дії та вчинки товаришів);
-
чесності і сумлінності;
-
готовності до соціально корисної праці та прагнення до неї (
яскравим прикладом є спостереження за відношенням учнів до чергування в класі,
поведінки в ході «трудового десанту», вміння серйозно ставитися до фізичної
праці, яка приносить користь не тільки самій дитині, а й суспільству);
-
критичності і переконаності ( в ході диспутів звертається
увага на вміння школярів бачити недоліки як у своїх однокласників, так і свої
власні; вміти аналізувати вчинки,
переконувати у чомусь на основі приведення аргументів тощо);
-
наявність стійких ідеалів ( в даному питанню класному керівнику допомагають вміло
підібрані матеріали для годин спілкування, ознайомлення учнів з історичним
минулим рідної країни, її героїв, обговорення книг, статтей, що висвітлюють визначні вчинки лидини);
-
доброти та суворості;
-
ініціативності та дисциплінованості;
-
розмірковування та оцінювання;
-
бажання розуміти інших людей, вимогливості до себе та інших.
Підлітки повинні прагнути знайти соціально прийняту та
особистісно для них оптимальну міру поєднання цих якостей у своїй особистості.
Тільки за таких умов, знайшовши себе і сформувавшись як цілісна особистість,
вони здатні стати повноцінними і корисними членами суспільства.
Виховання є успішним, якщо воно системне. З
одного боку – це система психолого-педагогічна, яка впливає на учнів не тільки
як педагогічний фактор (через учителів, уроки, підручники, домашні завдання,
класні години), але і як фактор соціальний (через залучення до навколишнього
середовища; через ті взаємини, що складаються між дітьми, педагогами, батьками;
через психологічний клімат у колективі, що дозволяє об»єднувати дітей і
дорослих у межах школи).
Для
всебічного розвитку людини важливою є єдність праці та інтелектуального життя.
Атмосфера творчості та дослідження – це важлива риса колективу. І класний
керівник повинен враховувати цей факт, як і те, що формування виховного впливу
колективу на особистість залежить від того, що є найголовнішим для колективу.
Від педагога значною мірою
залежить, чим стане серце дитини – ніжною квіткою чи засохлою корою, чи знайде
вона місце в житті.
Немає коментарів:
Дописати коментар