понеділок, 8 лютого 2016 р.

Ефективність педагогічного впливу на рівень вихованості школяра
               Найважливіший період становлення особистості припадає на шкільні роки. Значну роль при цьому відіграє шкільний колектив. Саме він є основним соціальним середовищем, в якому виховуються якості особистості. У шкільному колективі з його різноманітними стосунками завдяки загальній  діяльності його членів забезпечуються всебічний розвиток особистості, належна підготовка учнів до праці, до активної участі в суспільному житті.
              У цьому процесі чільне місце посідає класний керівник. Від нього  повною мірою залежить бажання або небажання дітей навчатися, їх успіхи у навчанні, взаємини з однокласниками й учителями. Саме класний керівник створює атмосферу захищеності, підтримки, товариськості в колективі. Від нього залежить, цікавим чи нецікавим буде життя класу. Такі відповідальні завдання вимагають від класного керівника високого професійного рівня.
              Багатогранними є види діяльності, до яких кожен класний керівник повинен залучати школярів: суспільно корисні справи, обговорення книг і спортивні змагання тощо. Але для того, щоб вони стали не просто заходами, а сходинками у духовному, пізнавальному розвитку дітей, важливим є правильне педагогічне управління їхніми стосунками, створення умов для взаємозбагачувального спілкування, формування й зміцнення кращих рис характеру, почуття колективізму.
            Підлітковий вік має свої особливості, що визначають завдання, які постають перед класним керівником. Це насамперед стосується формування в учнів:
відповідальності і чуття внутрішньої свободи ( кожен учень класу має  певні  доручення, які в основному діти самі вибирали у зв»язку зі своїми захопленнями та можливостями); 

-         почуття власної гідності (самоповаги)та поваги до інших ( через індивідуальні бесіди з учнями, спостереження за стосунками в колективі, тестування вивчаються характери дітей та їх вміння правильно оцінювати власні дії та  вчинки товаришів);

-         чесності і сумлінності;
-         готовності до соціально корисної праці та прагнення до неї ( яскравим прикладом є спостереження за відношенням учнів до чергування в класі, поведінки в ході «трудового десанту», вміння серйозно ставитися до фізичної праці, яка приносить користь не тільки самій дитині, а й суспільству);

-         критичності і переконаності ( в ході диспутів звертається увага на вміння школярів бачити недоліки як у своїх однокласників, так і свої власні; вміти  аналізувати вчинки, переконувати у чомусь на основі приведення аргументів тощо);

-         наявність стійких ідеалів ( в даному питанню  класному керівнику допомагають вміло підібрані матеріали для годин спілкування, ознайомлення учнів з історичним минулим рідної країни, її героїв, обговорення книг, статтей, що висвітлюють  визначні вчинки лидини);
-         доброти та суворості;
-         ініціативності та дисциплінованості;
-         розмірковування та оцінювання;
-         бажання розуміти інших людей, вимогливості до себе та інших.
Підлітки повинні прагнути знайти соціально прийняту та особистісно для них оптимальну міру поєднання цих якостей у своїй особистості. Тільки за таких умов, знайшовши себе і сформувавшись як цілісна особистість, вони здатні стати повноцінними і корисними членами суспільства.

             Виховання є успішним, якщо воно системне. З одного боку – це система психолого-педагогічна, яка впливає на учнів не тільки як педагогічний фактор (через учителів, уроки, підручники, домашні завдання, класні години), але і як фактор соціальний (через залучення до навколишнього середовища; через ті взаємини, що складаються між дітьми, педагогами, батьками; через психологічний клімат у колективі, що дозволяє об»єднувати дітей і дорослих у межах школи).
            Для всебічного розвитку людини важливою є єдність праці та інтелектуального життя. Атмосфера творчості та дослідження – це важлива риса колективу. І класний керівник повинен враховувати цей факт, як і те, що формування виховного впливу колективу на особистість залежить від того, що є найголовнішим для колективу.
            Від педагога значною мірою залежить, чим стане серце дитини – ніжною квіткою чи засохлою корою, чи знайде вона місце в житті.

Немає коментарів:

Дописати коментар