Впровадження в практику роботи інтерактивних
технологій – важлива складова моєї роботи. Таке навчання, побудоване на
принципах взаємодії учня з усіма учасниками та об’єктами педагогічного процесу,
не тільки активізує діяльність учнів, а й спонукає їх до творчості. Серед
інтерактивних методів надаю перевагу проблемному навчанню, інсценуванню, роботі в групах,
рольовій грі, анкетуванню, уявним
прогулянкам , тощо.
Часто
пропоную учням складати кросворди, малювати ілюстрації до вивчених творів, щоб
на уроці вони захищали свої роботи, коментували зображуване, викликаючи
товаришів на дискусію. За змістом твору даю такі завдання : «угадай героя», «знайди помилку», « доповни
зображуване» та інші..
Завжди викликає цікавість учнів прийом «метаморфози»
. Їх захоплює чарівний світ перетворень. Діти уявляють себе Гомерами,
Достоєвськими (часто до уроку
учні отримують завдання приготувати зустріч з митцем чи героєм твору у формі
телепередачі, наприклад, «Позаочі»; взяти «інтерв’ю» у письменника чи героя
літературного твору тощо) чи Ахіллом,
Річардом I
або героєм байки, коли показують сценки з творів. Цей прийом вносить в
урок елементи компаративного аналізу, а отже розвиває мислення учнів, підвищує
інтерес до літератури .
Зацікавлюють дітей ділові ігри – це такі рольові міні
– вистави, що побудовані на програванні професійних ролей. У таких іграх діти
імітують діяльність представників різних
професій: письменників, журналістів, учених, композиторів, екскурсоводів тощо.
Частіше всього таку гру пропоную під час
вивчення біографії митця
Наприклад, на уроці, присвяченому вивченню творчості Шекспіра, працюють малі групи: "Журналісти", Дослідники", "Літературознавці", "Критики", "Маркетологи", кожна з яких отримує своє завдання: "журналісти" опрацьовують біографічний матеріал, "дослідники " знайомляться з сонетами В.Шекспіра та роблять висновок щодо повчальності його творів, "літературознавці" проводять невеличке дослідження текстів поета, з'ясовуючи ключові слова та частоту їх вживання, роблять висновок щодо емоційного впливу творів Шекспіра на читачів. "Маркетологи" створюють загальну аргументовану рекламу творчості Вільяма Шекспіра. Потім кожна група, презентуючи результати своєї роботи, ознайомлює решту учнів з певним аспектом життя і творчості відомого митця, тобто відбувається активний процесс взаємонавчання учнів.
Наприклад, на уроці, присвяченому вивченню творчості Шекспіра, працюють малі групи: "Журналісти", Дослідники", "Літературознавці", "Критики", "Маркетологи", кожна з яких отримує своє завдання: "журналісти" опрацьовують біографічний матеріал, "дослідники " знайомляться з сонетами В.Шекспіра та роблять висновок щодо повчальності його творів, "літературознавці" проводять невеличке дослідження текстів поета, з'ясовуючи ключові слова та частоту їх вживання, роблять висновок щодо емоційного впливу творів Шекспіра на читачів. "Маркетологи" створюють загальну аргументовану рекламу творчості Вільяма Шекспіра. Потім кожна група, презентуючи результати своєї роботи, ознайомлює решту учнів з певним аспектом життя і творчості відомого митця, тобто відбувається активний процесс взаємонавчання учнів.
Метод
«театралізації», рольові ігри дають можливість залучати до роботи багатьох
дітей, розвивають артистичні здібності, вміння складати
сценарії, дають можливість удосконалювати техніку читання, сприяють цілісному осягненню
засобів словесно - художнього зображення в
літературному
творі, розвивають уміння характеризувати літературний персонаж, збагачують
мовну культуру школяра, формують навички колективного спілкування.
Так,
діти 5-6 класів з великим задоволенням інсценізують уривки з творів, готують зустрічі з казковими
героями.
Усе
частіше практикую використання на уроках світової літератури презентації.
Презентація - це форма подачі матеріалу у вигляді слайдів, на яких можуть бути
представлені таблиці, схеми, малюнки, ілюстрації, аудіо - і відеоматеріали .
Перш ніж створити презентацію, необхідно сформулювати тему і визначити концепцію і місце презентації в уроці. Якщо
презентація стає основою уроку, то виділяються етапи уроку, вибудовується логіка міркування від постановки мети до
висновку.
Якщо
презентація лише частина уроку, один з його етапів, то чітко формулююється мету
використання презентації і, виходячи з неї, відбирається, структурується і оформляється матеріал. У даному випадку чітко
обмежується час показу презентації,
продумуються варіанти роботи з
презентацією на уроці: запитання та завдання учням .
Якщо
презентація - творча робота учня або групи учнів, то необхідно якомога точніше
сформулювати їй (їм) мету роботи, визначити контекст роботи у структурі уроку,
обговорити зміст і форму презентації, час на її захист. З презентацією,
створеної учнем, необхідно
знайомитися заздалегідь, особливо
якщо вона грає концептуальну роль в уроці .
Я
переконана, що можливості використання ІКТ на уроці необмежені і все залежить
від тих цілей і завдань, які намагається вирішити вчитель відповідно до теми
уроку або програмними вимогами.
Немає коментарів:
Дописати коментар